Comunicat 81 - El ple de l'Ajuntament de Vilafranca del 26 d'abril

27.04.2007
El ple de l'Ajuntament de Vilafranca del 26 d'abril

Com deveu saber, el ple de l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès del 26/04/007 va rebutjar debatre per via d’urgència una moció presentada per la CUP demanant que tinguessin ple vigor els acords presos, en dos plens anteriors, en favor de la Vegueria Penedès. La votació va obtenir els vots a favor de CIU, CUP, i PP; i els vots en contra del PSC-ICV i ERC. Us adrecem el text de la intervenció que havia de tenir el Portaveu de la Plataforma per la V.P. en cas que la moció hagués pogut entrar al ple. Finalment va ser llegida pel regidor de la CUP, Otger Amatller, en l’apartat de precs i preguntes.

Bona tarda a tothom,
En primer lloc i aprofitant que ens trobem pràcticament a finals de legislatura municipal permeteu-me que en nom de les persones que integrem l’entitat “Plataforma per una Vegueria Pròpia”, adrecem al conjunt del ple el nostre reconeixement per les atencions i la paciència que heu tingut amb tots nosaltres. I que ens felicitem pels resultats obtinguts en els plens, en els quals s’ha parlat, s’ha debatut i s’ha deliberat sobre la necessitat de crear l’Àmbit Funcional de Planificació Territorial i les mesures per activar la consciència ciutadana en favor de la futura Vegueria Penedès.

Cal remarcar, però, que a l’ajuntament de Vilafranca, les conclusions adoptades no han estat unànimes Per altra banda, reclamem dels nostres representants municipals que acompleixin i facin complir els Acords de l’assemblea sobirana municipal que no es altre que aquest Ple. En aquest sentit recordem que ja fa més d’un any que en relació a la moció que es presenta, l’incompliment ha estat sistemàtic.

Al cap de 28 mesos del treball voluntarista realitzat per moltes persones, ara fem una pausa i el propòsit de no girar l’esquena a ningú... Una força vital ens empeny en aquesta cursa d’obstacles, que pot durar encara 2, 3 o 4 anys. Una cursa que pren velocitat gràcies als milers de ciutadans i ciutadanes que n’endevinen el sentit i la importància. Això fa que actualment sumem una majoria superior al 80% dels habitants d’aquest territori, entre els quals hi ha simpatitzants de tots els grups polítics, sense distinció.

La Vegueria del Penedès és una qüestió de voluntat política. És viable en si mateixa; i no altrament, com alguns pretenen fer-nos creure. Ara toca als polítics expressar els arguments i donar la cara. D’aquí a 31 dies, tindrem unes noves eleccions, en les quals han de sortir elegits els representants municipals dels ajuntaments de les quatre comarques penedesenques. Val a dir que ells seran, possiblement, els encarregats de tirar endavant el nostre Àmbit i la futura Vegueria.

Ens doldria que el missatge de la Plataforma fos ignorat per manca de sensibilitat i de sintonia; i encara més, per motius partidistes. Voldríem que la nostra veu, que no és nostra sinó de moltíssima gent, fos escoltada per tots i cadascun dels grups que es presenten a les eleccions.

Els programes electorals fan un munt de propostes i parlen de participació ciutadana. S’ho creuen això? Els partits demanen al poble que hi digui la seva; però és que en relació a la Vegueria, no l’ha dita ja una bona part del Penedès?

Senyors polítics, com és que no tots els partits han pensat en la proposta majoritària que fa la gent? Surtin del quadre del partit i escoltin. Un dia els ho poden retreure. Seran capaços de justificar el seu silenci i rebuig en raons concretes?

Nosaltres tenim raons. Permetin-me que els recordi el que hauria de ser un dels punts essencials del debat. Els qui proclamen, a nivell de la federació X del PSC (Alt Penedès i el Garraf) de voler continuar a la vegueria de Barcelona, estan segurs que la vegueria Metropolitana ens donarà majors oportunitats?... Quantes? De quina mena? Parlin de tots els aspectes del nostre territori, no se’n deixin cap: oportunitats sobre el medi natural, oportunitats sobre el creixement harmònic, sobre la producció del vi, les alternatives agrícoles, la indústria respectuosa, l’equilibri demogràfic.

S’hi guanyarà més, essent Vegueria amb veu pròpia i portant la gestió pública d’una manera pròxima al ciutadà? O bé és millor ser portats fraccionadament com unes subregions de les metròpolis de banda i banda? Perquè no ens expliquen en el seu programa i amb números clars, els avantatges de no esdevenir un Àmbit Funcional de Planificació propi?

No som uns reduccionistes que rebutgem el creixement. El que no volem és caure en mans d’organitzacions dinosaures. Estem a favor d’una economia del coneixement que ens garanteixi un nou desenvolupament del Penedès, que ens allunyi d’una economia generada des del centre polític i econòmic; d’una economia de creixement il·limitat, que confon el territori en un terreny on invertir.

La nostra proposta té com a principal objectiu posar els ous en totes les cistelles, de manera equilibrada, respectuosa, intel·ligent; de tornada d’aquest progressisme immadur de tan vell. I això ja no és una utopia. Els posem a la cistella de Vilafranca, a la d’Igualada, de Vilanova, del Vendrell, i també a les de Sant Sadurní, Piera, Sitges, l’Arboç, etc.. Són els punts de referència, els eixos d’un creixement fet des d’aquí, des del territori -no els faci por parlar d’identitat. Des d’un territori real i tangible que ens dóna personalitat. No volem un creixement fet des de Tarragona o des de Barcelona, -i potser des de Manresa. El volem des del Penedès. I creiem que amb això diem el suficient perquè s’entengui.

En política, no tothom que hi veu mira, ni tothom que hi sent escolta. Ni tothom que parla i decideix té veu i voluntat pròpia... El Penedès és d’aquells que se l’estimen... I no únicament del qui hi viu, del qui hi treballa, del qui es d’un a d’altre grup, plataforma o partit... Tots el podem estimar.

Es per això que fem una crida als ciutadans i ciutadanes per tal que en les properes eleccions municipals votin un candidat que defensi una vegueria pròpia per al Penedès (Alt Penedès, Baix Penedès, Garraf i Anoia) com a factors clau per al desenvolupament sostenible, en un ple sentit, del territori. Que siguin elements dinamitzadors de tota activitat econòmica, industrial, social, empresarial i cultural; però pensades des del Penedès. Que votin uns candidats que defensin dos principis que van lligats: el de subsidiarietat, és a dir, la capacitat dels penedesencs de gestionar allò que l’ordenament polític permet; el fet que som prou grans per saber-ho fer! I el principi de democràcia participativa, que és una mostra d’alçada humana i política i porta a estendre el diàleg i l’energia de govern a la ciutadania que pensa en clau de poble, de vila i ciutat; de comarca i de territori; i, per tant, en clau de país.

Voldríem que els nostres representants municipals garantissin que la terra que ells estimen tingui un futur millor, més net, més clar, més d’acord amb si mateixa; sense condicionaments, ni hipoteques metropolitanes.

El Penedès és un àmbit, l'àmbit de la Vegueria Penedès

Moltes gràcies,