Comunicat 80 - Primera trobada de bestiari festiu de la Vegueria Penedès

16.04.2007

PRIMERA TROBADA DE BESTIARI FESTIU DE LA VEGUERIA PENEDÈS

S’ha celebrat aquest diumenge 15 d’abril la primera trobada del Bestiari Festiu de la Vegueria Penedès, avançant-se, pel que fa al marc territorial, al que és un desig amplament compartit per les quatre comarques (Garraf, Baix i Alt Penedès i Anoia) que la integrarien si es constituís la Vegueria. Aquesta ha estat la trobada més multitudinària de les celebrades fins ara. Hi han concorregut 52 colles, la majoria del patrimoni “bestiari” del Penedès; de Vilanova i Sitges fins a Igualada, passant pel Vendrell i Vilafranca i estenent-se per més de vint-i-cinc poblacions i viles. La “zoologia” fantàstica comptava amb bèsties “tranquil·les” (galls, cavallets, mulasses...) i bèsties “bel·ligerants”, els dracs de sempre.

La festa s’ha iniciat amb la plantada de les figures i dels balls de salutació, amb una cercavila que ha sortit de la Plaça Jaume I, ha seguit pel centre vila fins a la Rambla de Sant Francesc on les colles, individualment o per grups, han efectuat el seu ball o espetegada rituals. El dinar al Pavelló firal ha aplegat més de mil dues-centes persones. En l’acte de cloenda, s’ha lliurat a cada colla una representació de la “Fura del Penedès”, que dóna nom a la capçalera de la revista. La Plataforma per la Vegueria Penedès, lliurava, també, una bossa amb diferents elements informatius i de propaganda.

Una perfecta organització, un programa detallat on s’assenyalen les característiques de cada bèstia, i un temps més clement que els darrers dies, han contribuït a crear un ambient festiu i multitudinari. Ha estat determinant, però, la cordialitat, l’ànim i l’experiència del Sete Udina, president de l’Agrupació de Bestiari Festiu i Popular de Catalunya i editor delegat del setmanari LA FURA, així com la bona coordinació entre grups i colles, participants i col.laboradors. La festa ha rebut el suport de la Generalitat de Catalunya, el Consell Comarcal de l’Alt Penedès, la Diputació del Barcelona, Fundació Caixa de Catalunya, Ajuntament de Vilafranca, i Pirotècnia Igual i la col·laboració de diverses empreses entitats comercials del Penedès.

La reivindicació de la Vegueria ha rebut una nota de brillant normalitat. La gent, llevat d’específiques i significatives excepcions, se la sent seva, hi col·labora i la veu natural. Aquesta vegada l’ocasió ha estat el 25è aniversari de “La Fura”, d’arrel tant penedesenca, i el “bestiari”, a redós d’una Entitat que donant caliu a la tradició estimula la identitat col·lectiva. Dins el marc de la Vegueria, tant en aquest temps d’espera com en el futur, estem segurs que hi han de cabre encara molts més esdeveniments que faran créixer la cohesió ciutadana entre les quatre comarques i donaran figura institucional al nostre Penedès.