Comunicat 174, Llei de Governs Locals, 03-03-2014

El Govern de la Generalitat ha presentat el projecte de Llei de governs locals de Catalunya que en aquest moment es troba en la fase de debat a la Comissió d’Afers Institucionals del Parlament. Aquesta fase inclou les compareixences de diverses persones i entitats per tal que donin els seu parer i sigui escoltat pels membres de la comissió. La PVP ha tingut l’honor de ser una de les entitats cridada a comparèixer, i ha de fer la seva exposició per escrit abans del 12 de març.

La nostra intervenció se cenyeix a dos aspectes, les vegueries i la participació ciutadana, ja que entenem que són dos temes en els quals tenim alguna cosa a dir. Pel que fa al primer, la llei recull el que diu l’Estatut en el sentit que l’organització territorial bàsica de Catalunya es basa en els municipis i les vegueries. Ara bé la llei passa de llarg del fet que actualment les vegueries estan sense efecte i que no es veu la manera que es puguin reactivar, atès que per això cal l’acord de Madrid per modificar els límits provincials, cosa que en aquest moment sembla del tot impossible. La llei d’aprovació del pla territorial de l’any 1995 preveia que mentre no hi hagués regions o vegueries, s’haurien de tenir en compte els àmbits de planificació establerts per la llei. En canvi, l’actual projecte de llei de governs locals no hi fa cap al•lusió, cosa que d’una banda constitueix un sorprenent buit legal i que d’altra banda pot comprometre seriosament la institucionalització del Penedès. Per això en la nostra compareixença proposem una esmena inspirada en la llei de 1995 i redactada en les termes següents: Mentre no sigui vigent la Llei de Vegueries sobre l’organització territorial de Catalunya, el govern ha de tenir en compte subsidiàriament els 8 Àmbits establerts en la llei per a la planificació i prestació dels seus serveis, per tal que hi hagi una total correspondència.

Pel que fa a la participació ciutadana, l’actuació de la PVP des de fa 9 anys s’ha basat en la mobilització i la participació ciutadana, ja que hem estat uns ferms defensors del pensament utòpic, aquell que diu que les utopies d’avui són les realitats del demà, i és així com hem treballat per aconseguir el reconeixement del Penedès. Entenem que la llei ha d’estar oberta a aquest esperit i a iniciatives com aquesta.

Mentre el Parlament català està tramitant aquesta llei, el govern de Madrid ha presentat el Projecte de racionalització i sostenibilitat de l’administració local que pretén treure moltíssimes competències als ajuntaments de menys de 20.000 habitants i passar-les a les Diputacions. És un autèntic atac a l’autonomia municipal, un projecte de ferotge centralització que va en direcció absolutament contrària al que sempre hem defensat: la descentralització i el principi de subsidiarietat. És oportú recordar que en el cas concret de l’àmbit Penedès, dels 72 municipis només les quatre capitals i les viles de Sitges, Sant Pere de Ribes i Calafell superen la xifra de 20.000 habitants. Evidentment les associacions municipalistes s’han començat a mobilitzar en contra d’aquesta andanada i tenen tot el nostre suport.

Finalment i en relació amb el desplegament de l‘Àmbit Penedès, des de l’acord de govern del 4 de febrer fins el dia d’avui no ens consta que s’hagi produït cap moviment. Pensem que amb el retard que porta aquest àmbit, és de justícia i de racionalitat accelerar al màxim la redacció del Pla Territorial, començant per la constitució del grup de treball que el Decret estableix. I que a part seguirem insistint en el nomenament del Delegat i l’inici de la descentralització dels serveis.