Comunicat 6

4a jornada de reflexió de la Plataforma de l’Alt Ter i 3a trobada amb la Plataforma per una Vegueria Pròpia (Alt i Baix Penedès, Garraf i Anoia)

Més de 50 representants dels diferents sectors socials, empresarials, professionals, sindicals i polítics d’Osona i del Ripollès, amb la presència també de membres de la Plataforma per una Vegueria Pròpia, ens hem reunit el dia 18 de juny a Campdevànol per valorar i fer una reflexió sobre el posicionament de la plataforma que defensa la vegueria de l’Alt Ter, dos anys després d’haver-se creat. S’han tractat els següents punts:

1 On som
Treball realitzat per les dues plataformes fins ara

2 Accions Públiques
Reivindicació o festa el dia 1 de juliol a Vic - AltTerNativa
Presentació pública de les dues plataformes el 22 de juny al Col·legi de Periodistes

3 Continuïtat?
Dos anys de treball, per què? Ens poden prendre l’esperança?

Després d’un ampli debat s’ha arribat a les següents conclusions:

Agraïment, primer, a l’alcalde de Campdevànol per la seva presència, així com als representants de diferents ajuntaments, de les dues comarques, tant per la seva presencia com pel seu suport a aquest jornada.

S’ha analitzat el treball realitzat i s’ha decidit continuar treballant, perquè no hi ha res que hagi modificat els arguments amb els quals vam començar; pel moment històric irrepetible per Catalunya; i pel suport de 4.000 adhesions de particulars, d’empreses i d’entitats, així com pels 4 ajuntaments que ja s’han posicionat a favor de l’Alt Ter (Campdevànol, Tona, Muntanyola i Sant Vicenç de Torelló).

Tothom ha estat d’acord que el camí de les Plataformes està ple de dificultats per part del Govern i s’han proposat diferents línies de treball:
- Continuar insistint que és necessari un debat públic i que qualsevol posicionament és benvingut, perquè no hi ha res pitjor que la indiferència.
- Exigir la definició clara de la classe política i treballar conjuntament amb els ajuntaments, tant com a impulsors del debat que el Govern no està fent com per ser els representants més propers al ciutadans.
- Elaborar un decàleg, o document, que expliqui de manera clara els nostres objectius, basats en arguments racionals, i permeti als ciutadans valorar els avantatges de pertànyer a una vegueria o a una altra.

Ha quedat clar que totes dues plataformes rebutgen la via dels fets consumats que el Govern està imposant i aposten per una democràcia més oberta i participativa, que reculli la tradició del catalanisme polític, tan diferent de la que utilitza actualment la classe dirigent.

S’ha proposat, a curt i a llarg termini, intensificar les accions i la implicació dels diferents sectors de la societat que hi participen (presentació pública el 22 al Col·legi de Periodistes de Barcelona, presència a la festa major de Vic mitjançant la festa AltTerNativa i els castellers de Vilafranca i els Sagals d’Osona, difusió dels nostres objectius a través de la premsa comarcal i nacional, més sensibilització i divulgació, millorar la presencia organitzativa de l’Alt Ter als municipis i donar suport a totes les reivindicacions territorials d’Osona, el Ripollès i la Garrotxa, com la línia d’alta tensió de 400 Kv, el tren, la C-17, el túnel de Toses, millora de les comunicacions entre Osona i la Garrotxa, zones PEIN, etc.).

Finalment, s’ha posat èmfasi en el fet que no estem reclamant la creació de res de nou, simplement es demana el reconeixement d’un territori que ja funciona com a tal. Demanem que la nova divisió territorial reconeixi les relacions que el poble ha establert històricament per sobre de delimitacions administratives artificials, unes relacions que s’evidencien en el món associatiu, esportiu, empresarial, etc.

S’ha proposat demanar a l’Ajuntament de Tona que aculli la 5na Jornada de reflexió de l’Alt Ter durant el mes de setembre i la Plataforma per una Vegueria Pròpia convocarà la 4a jornada conjunta a finals de setembre o principis d’octubre.

Aquests mesos d’estiu totes dues plataformes continuaran treballant com fins ara per assolir els seus objectius i, per tant, seguiran de prop l’activitat del Govern pel que fa a la divisió territorial.

Adjuntem el document de reflexió que ha servit de base en aquesta jornada.

Campdevànol a 18 de juny del 2005