Comunicat 96 - Àmbit funcional de planificació territorial

05.12.2007

ÀMBIT FUNCIONAL DE PLANIFICACIÓ TERRITORIAL

La Comissió de Política Territorial del Parlament de Catalunya, ha debatut i aprovat per 15 vots a favor (CIU+ERC+PP+C), 2 abstencions (ICV) i 6 vots en contra (PSC),

LA PROPOSTA DE RESOLUCIÓ SOBRE LA CREACIÓ DE L’ÀMBIT FUNCIONAL DE PLANIFICACIÓ TERRITORIAL CORRESPONENT A LES COMARQUES DE L’ALT PENEDÈS, EL BAIX PENEDÈS, EL GARRAF, I AQUELLS MUNICIPIS DE L’ANOIA QUE LLIUREMENT HO DECIDEIXIN, EN EL MARC DE LA REVISIÓ DEL PLA GENERAL TERRITORIAL DE CATALUNYA.

UNA DECISIÓ HISTÒRICA
Aquesta decisió del Parlament confirma l’acord pres el 21 de juny de 2006, que va comptar amb els vots favorables de CiU, ERC i PP i l’abstenció del PSC i ICV.

El Govern de la Generalitat -en atenció a la proposta resolutiva de la Comissió- té 120 dies per a emetre el Decret que doni figura jurídica i administrativa a aquest nou Àmbit, que ve a constituir el vuitè dels establerts a Catalunya (Metropolità, Comarques Gironines, Camp de Tarragona, Terres de l’Ebre, Ponent, Comarques Centrals, i l’Alt Pirineu i Aran.)

La Plataforma celebra veure reconeguda la seva tasca de conscienciació sobre la societat i els partits polítics i considera aquesta decisió com un primer pas per a la constitució d’una futura Vegueria. Amb l’Àmbit, un cop constituït, es podrà emprendre la primera part d’una tasca urgent: la configuració penedesenca del Pla territorial parcial i l’encaix del Pla Director de l’Alt Penedès i la possibilitat de constituir-lo en un punt de referència per a les altres comarques.

Per als penedesencs, i creiem que per a tot Catalunya, ha de ser un motiu d’alegria que el principi de subsidiarietat i la veu dels ciutadans representats, ja sigui personalment, com pels municipis, les entitats, i les associacions professionals, hagi prevalgut a l’hora del debat. Els vots favorables ho han evidenciat.

L’Àmbit i la Vegueria seran l’eina per a centrar l’atenció en un territori que, altrament, es trobaria, com fins ara s’ha trobat, a mercè de la pressió de les grans Arees Metropolitanes veïnes. El Penedès, per si mateix, pot adquirir un protagonisme i una capacitat per a endegar, dins el concert democràtic, el seu desenvolupament futur, no com un territori a “tenir en compte” o a “subsidiar” des d’un eix central, inevitablement dispers -com s’ha esdevingut tan sovint i argumentaven alguns del representants polítics- o propens a la dilació o a l’excessiva facilitat per a la presa de decisions. El Penedès tindrà l’eina per a ser ell mateix, per a centrar-hi l’atenció i l`’interès a partir d’un joc d’igualtat de capacitats i d’oportunitats. La diversitat de plans i de decisions trobaran a partir d’ara un punt de referència i de respecte per a la identitat territorial.

La Plataforma desitja una prompta decisió del Govern pel que fa al Decret i pensa col·laborar en la tasca perquè es dugui a terme. Així mateix fa una crida a la societat i institucions penedesenques perquè col·laborin a crear l’ambient en favor de la Vegueria i estimulin a la reflexió sobre el futur del Penedès.

ARA, L’ÀMBIT DE PLANIFICACIÓ.
DEMÀ, LA VEGUERIA PENEDÈS.