Comunicat 46-261, LES DELEGACIONS TERRITORIALS DEL PENEDÈS Quin és el model que demana el territori?, 19.10.2021

Aquest ha estat el tema del primer dels quatre debats organitzats per l’associació Pro Vegueria Penedès que va tenir lloc el dimecres passat a l’Auditori del Vinseum de Vilafranca. Va comptar amb la participació dels alcaldes/esses de les quatre capitals comarcals de la Vegueria: Olga Arnau, de Vilanova i la Geltrú; Marc Castells, d’Igualada; Kenneth Martínez, del Vendrell; Pere Regull, de Vilafranca del Penedès. Va moderar el debat Jordi Cuyàs, president de Pro Vegueria Penedès

En la presentació de l’acte, Fèlix Simon, vicepresident de l’associació, va haver de recordar que ara fa quatre anys i mig de l‘aprovació de la vegueria (8-2-2017) i tot i que la llei preveia que en tres anys havien d’estar desplegats tots els serveis, a hores d’ara no se n’ha desplegat cap.

La presència dels quatre alcaldes obeïa al fet que es vol un model descentralitzat i que les diverses delegacions es reparteixin entre les 4 capitals. El convenciment que la proximitat del serveis és un enorme  benefici per a la ciutadania i una millora de la seva qualitat de vida va planar durant tot el debat i va ser ratificat pels ponents. En aquesta línia va quedar clara la voluntat que la Vegueria es desplegui d’una vegada per totes i la determinació dels alcaldes a treballar perquè això sigui així empenyent-ho i donant totes les facilitats, per exemple la disponibilitat de locals. Van manifestar la voluntat d’anar junts en la demanda i de posar-se d’acord en la ubicació de cada un dels serveis, així com sumar en la deliberació i els acords els presidents del quatre Consells Comarcals.

Es va remarcar que el fet que els alcaldes siguin de partits diferents és un punt a favor, ja que es tracta d’una qüestió de convenciment i d’organització territorial en què tots ells coincideixen. En efecte, va ser dit i repetit que la cosa fonamental és creure en la singularitat i la potencialitat del Penedès, la seva situació privilegiada al cor del país i entre dues grans àrees metropolitanes cosa que encara fa més necessària una organització pròpia per no quedar-ne absorbits, però sí per aprofitar les sinèrgies que tal situació facilita.

Al final hi va haver un torn de paraula per als assistents en què es va parlar del Pla Territorial, la mobilitat, el paper de les comarques i els pobles petits, el paper dels sindicats, i altres, intervencions sovint no exemptes de crítica sobretot en el sentit que tot i les circumstàncies adverses, com el 155 i la covid, s’hauria pogut fer més per avançar en la vegueria i el món local hauria d’haver esta més proactiu.

Tanmateix després del debat regnava un aire d’optimisme: les paraules finals del Delegat de Govern Sr. David Alquézar i la determinació dels alcaldes van propiciar la impressió que aquest desplegament està molt a prop i que serà una realitat abans no s’acabi la present legislatura.

PROPER DEBAT

27-10-2021. 19:00. IGUALADA. Auditori del Museu de la Pell

L’APOSTA FERROVIÀRIA: MERCADERIES I VIATGERS

El corredor mediterrani, una oportunitat també pel tren “gran” d’Igualada a Barcelona

Amb la participació de:

Joan Amorós, President de FERRMED

Xavier Badia, President de la Delegació de la Cambra de Comerç a l’Anoia

Ricard Font, Secretari General de la Vicepresidència de la Generalitat i de Polítiques Digitals i Territori

Presenta: Jordi Cuyàs, President de PVP.

Modera: Pep Solé, del Secretariat de PVP

Recordem finalment els propers debats:

10-11. Vilanova. El model educatiu

24-11. El Vendrell. El Pla Territorial